Raport z badania dostępności cyfrowej

Raport z badania dostępności cyfrowej przeprowadzony za pomocą listy kontrolnej do samodzielnego badania dostępności cyfrowej strony internetowej.

Ocena dostępności cyfrowej – poziom podstawowy

I. Nawigacja

  1. Czy widać, który element jest aktywny przy nawigacji klawiaturą?
    – Pozytywna
  2. Czy wszystkie elementy aktywne w serwisie są dostępne za pomocą klawiatury?
    – Pozytywna
  3. Czy przy odtwarzaczu multimediów niedostępnym za pomocą klawiatury jest tekstowa alternatywa multimediów?
    – Nie dotyczy
  4. Czy jest na stronie pułapka klawiaturowa?
    – Pozytywna
  5. Czy jest ostrzeżenie przed otwarciem nowego okna/zakładki w przeglądarce?
    – Pozytywna
  6. Czy jest na stronie jest mapa strony lub wyszukiwarka?
    – Pozytywna
  7. Czy wygląd i działanie menu jest takie same na wszystkich stronach?
    – Pozytywna
  8. Czy nawigacja za pomocą klawiatury jest logiczna i zgodna z wyglądem strony?
    – Pozytywna

II. Wygląg

  1. Czy są elementy, które szybko błyskają na czerwono lub gwałtownie zmieniają jasność?
    – Pozytywna
  2. Czy po powiększeniu widoku strony do 200% widać całość informacji ze strony?
    – Pozytywna
  3. Czy z treści strony można korzystać bez względu na orientację ekranu (pionowa/pozioma)?
    – Pozytywna
  4. Czy na stronie jest informacja przekazywana jedynie za pomocą koloru?
    – Pozytywna
  5. Czy na stronie jest instrukcja odnosząca się do koloru elementu?
    – Pozytywna
  6. Czy na stronie jest informacje przekazywana jedynie poprzez użycie pozycji lub formy?
    – Pozytywna

III. Treści

  1. Czy jest automatycznie uruchamiany dźwięk, którego nie da się zatrzymać? (pytanie kluczowe)
    – Pozytywna
  2. Czy są migające lub poruszające się elementy, których nie da się zatrzymać?
    – Pozytywna
  3. Czy są tytuły stron i czy mają poprawną strukturę?
    – Pozytywna
  4. Czy złożony element graficzny ma poszerzony opis?
    – Nie dotyczy

IV. Formularze

  1. Czy obok pól formularzy są etykiety mówiąco jasno jakie dane wpisać w te pola?
    – Nie dotyczy
  2. Czy informacja o błędzie w formularzu jasno opisuje błąd, jest dostępna i zrozumiała dla wszystkich użytkowników?
    – Nie dotyczy
  3. Czy przy błędnie wypełnionych polach pojawia się podpowiedź jak poprawnie wpisać w nie dane?
    – Nie dotyczy
  4. Czy w formularzu, związanym ze zobowiązaniami prawnymi lub finansowymi, można zweryfikować i poprawić dane przed ich wysłaniem?
    – Nie dotyczy

V. Multimedia

  1. Czy elementy filmowe, animowane i dźwiękowe przekazujące informacje mają opis tekstowy wyjaśniający co przedstawiają lub czego dotyczą?
    – Nie dotyczy
  2. Czy film lub animacja zawierające ścieżkę dźwiękową mają napisy dla osób niesłyszących?
    – Nie dotyczy
  3. Czy filmy i animacje mają audiodeskrypcję?
    – Nie dotyczy

VI. Dokumenty

  1. Czy w link do dokumentu do pobrania ma informacje o jego formacie, rozmiarze i języku?
    – Pozytywna

VII. Struktura treści

  1. Czy na każdej stronie jest nagłówek <h1>?
    – Pozytywna
  2. Czy nagłówki są zdefiniowane w kodzie strony, w odpowiedniej kolejności?
    – Pozytywna
  3. Czy listy elementów są zdefiniowane w kodzie strony?
    – Pozytywna
  4. Czy tabele prezentujące dane mają poprawnie zdefiniowane nagłówki połączone z danymi?
    – Nie dotyczy
  5. Czy tabela prezentująca dane ma tytuł i opis?
    – Nie dotyczy
  6. Czy jest tabela prezentująca dane, stworzona w inny sposób niż znacznikami tabel?
    – Pozytywna
  7. Czy tabela będąca szkieletem strony ma jasno określoną rolę?
    – Nie dotyczy
  8. Czy w tabeli będącej szkieletem strony są znaczniki tabeli prezentującej dane?
    – Nie dotyczy
  9. Czy struktura list definicji jest poprawna?
    – Nie dotyczy
  10. Czy znaczące informacje generowane poprzez arkusze stylów mają dostępną alternatywę?
    – Nie dotyczy
  11. Czy elementy HTML służące do uruchomienia akcji są poprawnie użyte?
    – Pozytywna
  12. Czy cytaty są poprawne określone w kodzie HTML?
    – Nie dotyczy
  13. Czy ramki na stronie mają tytuły?
    – Pozytywna
  14. Czy są powtarzające się treści/wartości powodujące efekt jąkania się czytnika ekranu?
    – Pozytywna

VIII. Linki

  1. Czy linki menu są zgrupowane w kodzie w listę?
    – Pozytywna
  2. Czy na stronie są puste linki?
    – Pozytywna
  3. Czy funkcja linków o tej samej treści jest spójna w całym serwisie?
    – Pozytywna
  4. Czy cel i działanie linku są łatwe do zrozumienia
    – Pozytywna

IX. Elementy graficzne

  1. Czy element przekazujący informacje ma poprawnie sformułowany atrybut?
    – Pozytywna
  2. Czy dekoracyjny element ma pusty atrybut?
    – Nie dotyczy
  3. Czy powtarzające się elementy graficzne mają zawsze taką samą alternatywę tekstową?
    – Pozytywna

X. Formularze

  1. Czy zabezpieczenie CAPTCHA jest dostępne cyfrowo? (pytanie kluczowe)
    – Nie dotyczy
  2. Czy wszystkie pola formularzy są poprawnie, jednoznacznie zidentyfikowane?
    – Nie dotyczy
  3. Czy pole formularza ma zrozumiałą informację o formacie danych do wprowadzenia i obowiązku wypełnienia pola?
    – Nie dotyczy
  4. Czy pola o podobnym znaczeniu są grupowane w formularzu za pomocą znaczników <fieldset> lub <optgroup>?
    – Nie dotyczy
  5. Czy do pól zgrupowanych przez <fieldset> dodany jest także opis grupy w znaczniku <legend>?
    – Nie dotyczy
  6. Czy do pól zgrupowanych przez <optgroup> dodany jest także opis grupy w znaczniku <label>?
    – Nie dotyczy
  7. Czy funkcja autouzupełnianie pola formularza działa poprawnie?
    – Nie dotyczy

XI. Treści

  1. Czy ustawienie odstępów pomiędzy liniami, akapitami, znakami i wyrazami powoduje utratę czytelności?
    – Pozytywna
  2. Czy na stronie nie ma słów pisanych literami oddzielonymi spacjami?
    – Pozytywna
  3. Czy na stronie są symbole typu ASCII-Art bez alternatywy tekstowej?
    – Nie dotyczy
  4. Czy treści obcojęzyczne mają poprawnie zdefiniowany język?
    – Nie dotyczy
  5. Czy rozmiar czcionek w elementach formularzy jest określany tylko w jednostkach względnych?
    – Nie dotyczy
  6. Czy kolor elementu i kolor jego tła są zawsze wspólnie definiowane w arkuszu styków?
    – Pozytywna

XII. Wygląd

  1. Czy mniejsza szerokość lub wysokość widoku strony nie ogranicza treści ani funkcji i nie wymaga przesuwania widoku strony w poziomie?
    – Pozytywna
  2. Czy są na stronie znaczniki , lub ?
    – Pozytywna
  3. Czy po wyłączeniu stylów CSS informacje na stronie są czytelne?
    – Pozytywna
  4. Czy selektor CSS outline wyłącza fokus?
    – Pozytywna
  5. Czy kontrast tekstu w stosunku do tła wynosi co najmniej 4,5:1?
    – Pozytywna
  6. Czy kontrast elementów interfejsu i grafik pozwalających na zrozumienie treści lub niosących ważne informacje w stosunku do tła wynosi co najmniej 3:1?
    – Pozytywna
  7. Czy linki są spójnie wyróżniane wizualnie?
    – Pozytywna

XIII. Nawigacja

  1. Czy kontekst strony zmienia się po samym oznaczeniu elementu fokusem?
    – Pozytywna
  2. Czy kontekst strony zmienia się bez wyraźnego zatwierdzenia przez użytkownika lub bez uprzedzenia go o takiej zmianie?
    – Nie dotyczy
  3. Czy jest mechanizm automatycznie odświeżający stronę?
    – Nie dotyczy
  4. Czy jest mechanizm automatycznie przekierowującego stronę do innego adresu?
    – Pozytywna
  5. Czy są linki do omijania powtarzających się bloków i czy działają one spójnie?
    – Nie dotyczy
  6. Czy dodatkowe informacje, pojawiające się gdy kursor przemieszcza się nad elementem interfejsu lub gdy element interfejsu przyjmuje fokus, mogą być w pełni kontrolowane przez użytkownika?
    – Nie dotyczy
  7. Czy użytkownik może zarządzać jednoliterowymi skrótami klawiszowymi?
    – Nie dotyczy
  8. Czy funkcja dostępna za pomocą gestu złożonego jest dostępna również za pomocą gestu prostego?
    – Nie dotyczy
  9. Czy można anulować działanie, którego uruchamia się poprzez gest punktowy lub wciśnięcie klawisza urządzenia wskazującego?
    – Nie dotyczy

XIV. Jakość kodu

  1. Czy na stronie są błędy walidacji lub przestarzałe, nieużywane elementy HTML?
    – Pozytywna
  2. Czy każda strona ma poprawną deklarację języka?
    – Pozytywna
  3. Czy w kodzie strony są elementy HTML służące prezentacji?
    – Pozytywna
  4. Czy deklaracja DTD jest poprawnie sformułowana w kodzie strony?
    – Pozytywna
  5. Czy elementy HTML nie są używane tylko do wprowadzenia zmiany wizualnej?
    – Pozytywna

XV. Dokumenty

  1. Czy dokumenty do pobrania są dostępne cyfrowo?
    – Pozytywna

Ocena dostępności cyfrowej – poziom zaawansowany

I. Treści

  1. Czy każdy element graficzny ma przypisaną poprawnie alternatywę tekstową?
    – Nie dotyczy
  2. Czy widoczna etykieta jest zgodną z etykietą dostępną dla technologii asystujących?
    – Nie dotyczy
  3. Czy komunikaty o statusie lub błędach są dostępne dla technologii wspomagających bez konieczności przemieszczania fokusa?
    – Nie dotyczy

II. Skrypty

  1. Czy skrypty lub elementy programowalne w inny sposób są w dostępne dla technologii asystujących?
    – Nie dotyczy
  2. Czy gdy skrypt zmienia zawartość nietekstową na stronie, zmienia również dla niej alternatywę?
    – Nie dotyczy
  3. Czy atrybuty zarządzania zdarzeniami myszki mają swój odpowiednik dla klawiatury i na odwrót?
    – Pozytywna
  4. Czy treść dynamicznie generowana przez skrypt pojawia się bezpośrednio po elemencie powodującym jej?
    – Nie dotyczy
  5. Czy ramka fokusa jest usuwana za pomocą skryptu?
    – Pozytywna
  6. Czy wszystkie elementy generowane dynamicznie są dostępne dla technologii asystujących?
    – Pozytywna