Raport z badania dostępności cyfrowej przeprowadzony za pomocą listy kontrolnej do samodzielnego badania dostępności cyfrowej strony internetowej.
Ocena dostępności cyfrowej – poziom podstawowy
I. Nawigacja
- Czy widać, który element jest aktywny przy nawigacji klawiaturą?
– Pozytywna - Czy wszystkie elementy aktywne w serwisie są dostępne za pomocą klawiatury?
– Pozytywna - Czy przy odtwarzaczu multimediów niedostępnym za pomocą klawiatury jest tekstowa alternatywa multimediów?
– Nie dotyczy - Czy jest na stronie pułapka klawiaturowa?
– Pozytywna - Czy jest ostrzeżenie przed otwarciem nowego okna/zakładki w przeglądarce?
– Pozytywna - Czy jest na stronie jest mapa strony lub wyszukiwarka?
– Pozytywna - Czy wygląd i działanie menu jest takie same na wszystkich stronach?
– Pozytywna - Czy nawigacja za pomocą klawiatury jest logiczna i zgodna z wyglądem strony?
– Pozytywna
II. Wygląg
- Czy są elementy, które szybko błyskają na czerwono lub gwałtownie zmieniają jasność?
– Pozytywna - Czy po powiększeniu widoku strony do 200% widać całość informacji ze strony?
– Pozytywna - Czy z treści strony można korzystać bez względu na orientację ekranu (pionowa/pozioma)?
– Pozytywna - Czy na stronie jest informacja przekazywana jedynie za pomocą koloru?
– Pozytywna - Czy na stronie jest instrukcja odnosząca się do koloru elementu?
– Pozytywna - Czy na stronie jest informacje przekazywana jedynie poprzez użycie pozycji lub formy?
– Pozytywna
III. Treści
- Czy jest automatycznie uruchamiany dźwięk, którego nie da się zatrzymać? (pytanie kluczowe)
– Pozytywna - Czy są migające lub poruszające się elementy, których nie da się zatrzymać?
– Pozytywna - Czy są tytuły stron i czy mają poprawną strukturę?
– Pozytywna - Czy złożony element graficzny ma poszerzony opis?
– Nie dotyczy
IV. Formularze
- Czy obok pól formularzy są etykiety mówiąco jasno jakie dane wpisać w te pola?
– Nie dotyczy - Czy informacja o błędzie w formularzu jasno opisuje błąd, jest dostępna i zrozumiała dla wszystkich użytkowników?
– Nie dotyczy - Czy przy błędnie wypełnionych polach pojawia się podpowiedź jak poprawnie wpisać w nie dane?
– Nie dotyczy - Czy w formularzu, związanym ze zobowiązaniami prawnymi lub finansowymi, można zweryfikować i poprawić dane przed ich wysłaniem?
– Nie dotyczy
V. Multimedia
- Czy elementy filmowe, animowane i dźwiękowe przekazujące informacje mają opis tekstowy wyjaśniający co przedstawiają lub czego dotyczą?
– Nie dotyczy - Czy film lub animacja zawierające ścieżkę dźwiękową mają napisy dla osób niesłyszących?
– Nie dotyczy - Czy filmy i animacje mają audiodeskrypcję?
– Nie dotyczy
VI. Dokumenty
- Czy w link do dokumentu do pobrania ma informacje o jego formacie, rozmiarze i języku?
– Pozytywna
VII. Struktura treści
- Czy na każdej stronie jest nagłówek <h1>?
– Pozytywna - Czy nagłówki są zdefiniowane w kodzie strony, w odpowiedniej kolejności?
– Pozytywna - Czy listy elementów są zdefiniowane w kodzie strony?
– Pozytywna - Czy tabele prezentujące dane mają poprawnie zdefiniowane nagłówki połączone z danymi?
– Nie dotyczy - Czy tabela prezentująca dane ma tytuł i opis?
– Nie dotyczy - Czy jest tabela prezentująca dane, stworzona w inny sposób niż znacznikami tabel?
– Pozytywna - Czy tabela będąca szkieletem strony ma jasno określoną rolę?
– Nie dotyczy - Czy w tabeli będącej szkieletem strony są znaczniki tabeli prezentującej dane?
– Nie dotyczy - Czy struktura list definicji jest poprawna?
– Nie dotyczy - Czy znaczące informacje generowane poprzez arkusze stylów mają dostępną alternatywę?
– Nie dotyczy - Czy elementy HTML służące do uruchomienia akcji są poprawnie użyte?
– Pozytywna - Czy cytaty są poprawne określone w kodzie HTML?
– Nie dotyczy - Czy ramki na stronie mają tytuły?
– Pozytywna - Czy są powtarzające się treści/wartości powodujące efekt jąkania się czytnika ekranu?
– Pozytywna
VIII. Linki
- Czy linki menu są zgrupowane w kodzie w listę?
– Pozytywna - Czy na stronie są puste linki?
– Pozytywna - Czy funkcja linków o tej samej treści jest spójna w całym serwisie?
– Pozytywna - Czy cel i działanie linku są łatwe do zrozumienia
– Pozytywna
IX. Elementy graficzne
- Czy element przekazujący informacje ma poprawnie sformułowany atrybut?
– Pozytywna - Czy dekoracyjny element ma pusty atrybut?
– Nie dotyczy - Czy powtarzające się elementy graficzne mają zawsze taką samą alternatywę tekstową?
– Pozytywna
X. Formularze
- Czy zabezpieczenie CAPTCHA jest dostępne cyfrowo? (pytanie kluczowe)
– Nie dotyczy - Czy wszystkie pola formularzy są poprawnie, jednoznacznie zidentyfikowane?
– Nie dotyczy - Czy pole formularza ma zrozumiałą informację o formacie danych do wprowadzenia i obowiązku wypełnienia pola?
– Nie dotyczy - Czy pola o podobnym znaczeniu są grupowane w formularzu za pomocą znaczników <fieldset> lub <optgroup>?
– Nie dotyczy - Czy do pól zgrupowanych przez <fieldset> dodany jest także opis grupy w znaczniku <legend>?
– Nie dotyczy - Czy do pól zgrupowanych przez <optgroup> dodany jest także opis grupy w znaczniku <label>?
– Nie dotyczy - Czy funkcja autouzupełnianie pola formularza działa poprawnie?
– Nie dotyczy
XI. Treści
- Czy ustawienie odstępów pomiędzy liniami, akapitami, znakami i wyrazami powoduje utratę czytelności?
– Pozytywna - Czy na stronie nie ma słów pisanych literami oddzielonymi spacjami?
– Pozytywna - Czy na stronie są symbole typu ASCII-Art bez alternatywy tekstowej?
– Nie dotyczy - Czy treści obcojęzyczne mają poprawnie zdefiniowany język?
– Nie dotyczy - Czy rozmiar czcionek w elementach formularzy jest określany tylko w jednostkach względnych?
– Nie dotyczy - Czy kolor elementu i kolor jego tła są zawsze wspólnie definiowane w arkuszu styków?
– Pozytywna
XII. Wygląd
- Czy mniejsza szerokość lub wysokość widoku strony nie ogranicza treści ani funkcji i nie wymaga przesuwania widoku strony w poziomie?
– Pozytywna - Czy są na stronie znaczniki , lub ?
– Pozytywna - Czy po wyłączeniu stylów CSS informacje na stronie są czytelne?
– Pozytywna - Czy selektor CSS outline wyłącza fokus?
– Pozytywna - Czy kontrast tekstu w stosunku do tła wynosi co najmniej 4,5:1?
– Pozytywna - Czy kontrast elementów interfejsu i grafik pozwalających na zrozumienie treści lub niosących ważne informacje w stosunku do tła wynosi co najmniej 3:1?
– Pozytywna - Czy linki są spójnie wyróżniane wizualnie?
– Pozytywna
XIII. Nawigacja
- Czy kontekst strony zmienia się po samym oznaczeniu elementu fokusem?
– Pozytywna - Czy kontekst strony zmienia się bez wyraźnego zatwierdzenia przez użytkownika lub bez uprzedzenia go o takiej zmianie?
– Nie dotyczy - Czy jest mechanizm automatycznie odświeżający stronę?
– Nie dotyczy - Czy jest mechanizm automatycznie przekierowującego stronę do innego adresu?
– Pozytywna - Czy są linki do omijania powtarzających się bloków i czy działają one spójnie?
– Nie dotyczy - Czy dodatkowe informacje, pojawiające się gdy kursor przemieszcza się nad elementem interfejsu lub gdy element interfejsu przyjmuje fokus, mogą być w pełni kontrolowane przez użytkownika?
– Nie dotyczy - Czy użytkownik może zarządzać jednoliterowymi skrótami klawiszowymi?
– Nie dotyczy - Czy funkcja dostępna za pomocą gestu złożonego jest dostępna również za pomocą gestu prostego?
– Nie dotyczy - Czy można anulować działanie, którego uruchamia się poprzez gest punktowy lub wciśnięcie klawisza urządzenia wskazującego?
– Nie dotyczy
XIV. Jakość kodu
- Czy na stronie są błędy walidacji lub przestarzałe, nieużywane elementy HTML?
– Pozytywna - Czy każda strona ma poprawną deklarację języka?
– Pozytywna - Czy w kodzie strony są elementy HTML służące prezentacji?
– Pozytywna - Czy deklaracja DTD jest poprawnie sformułowana w kodzie strony?
– Pozytywna - Czy elementy HTML nie są używane tylko do wprowadzenia zmiany wizualnej?
– Pozytywna
XV. Dokumenty
- Czy dokumenty do pobrania są dostępne cyfrowo?
– Pozytywna
Ocena dostępności cyfrowej – poziom zaawansowany
I. Treści
- Czy każdy element graficzny ma przypisaną poprawnie alternatywę tekstową?
– Nie dotyczy - Czy widoczna etykieta jest zgodną z etykietą dostępną dla technologii asystujących?
– Nie dotyczy - Czy komunikaty o statusie lub błędach są dostępne dla technologii wspomagających bez konieczności przemieszczania fokusa?
– Nie dotyczy
II. Skrypty
- Czy skrypty lub elementy programowalne w inny sposób są w dostępne dla technologii asystujących?
– Nie dotyczy - Czy gdy skrypt zmienia zawartość nietekstową na stronie, zmienia również dla niej alternatywę?
– Nie dotyczy - Czy atrybuty zarządzania zdarzeniami myszki mają swój odpowiednik dla klawiatury i na odwrót?
– Pozytywna - Czy treść dynamicznie generowana przez skrypt pojawia się bezpośrednio po elemencie powodującym jej?
– Nie dotyczy - Czy ramka fokusa jest usuwana za pomocą skryptu?
– Pozytywna - Czy wszystkie elementy generowane dynamicznie są dostępne dla technologii asystujących?
– Pozytywna