„CIS ŁAŹNIA w Szczecinie” nr umowy CRU 24/0000611,
projekt wspólfinansowany przez Gminę Miasto Szczecin.

CIS ŁAŹNIA w Szczecinie

Termin realizacji projektu: 2024-01-01 do 2024-12-31

W ramach zadania publicznego Centrum Integracji Społecznej „Łaźnia” będzie aktywizować w 2024 r. społecznie i zawodowo poprzez uczestnictwo w CIS łącznie 15 osób (średnio 11 osób przez 10 miesięcy i 10 osób w ostatnim miesiacu), zagrożonych wykluczeniem społecznym, głównie z powodu niepełnosprawności i zaburzeń psychicznych.

1. Diagnoza problemów danego obszaru oraz krótka charakterystyka środowiska lokalnego, w którym planowane są działania.

Centrum Integracji Społecznej ŁAŹNIA będzie koncentrować swoje wsparcie na pomocy osobom z niepełnosprawnością, osób z zaburzeniami psychicznym lub osób w kryzysie, spełniających kryteria ustawowe przyjęcia do CIS, ale nie posiadające formalnego statusu osoby z niepełnosprawnością lub z chorobą psychiczną.

Zgodnie z diagnozą zawartą w Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Gminy Miasto Szczecin na lata 2019-2022 (brak aktualizacji programu w roku 2023), co roku w Szczecinie wydaje się ponad 500 orzeczeń o niepełnosprawności z powodu choroby psychicznej, przeważnie o stopniu umiarkowanym, głównie mężczyznom, pozostającym bez zatrudnienia (ponad 85%), w wieku od 41 do 60 lat, z wykształceniem średnim, zasadniczym i podstawowym. Jednocześnie, co roku MOPR udziela pomocy na usługi opiekuńcze dla nie więcej niż 150 osób z chorobami psychicznymi. Wskazuje to na zasięg i skalę problemu, bo system wsparcia osób z niepełnosprawnością nastawiony jest głównie na osoby młode lub o znacznym stopniu niepełnosprawności, bardzo często o potrzebach zapewnienia podstawowej, codziennej specjalistycznej opieki i edukacji. Podkreślone to zostało w ww. Programie, wskazując cel 1.3 „Aktywizacja zawodowa osób z zaburzeniami psychicznymi” i cel 1.3.3 „Zwiększenie udziału zatrudnienia osób z zaburzeniami psychicznymi”. Jest niemal pewne, że w sytuacji pandemii, likwidacji miejsc pracy głównie w branżach zatrudniających osoby o niskich kwalifikacjach i narastania związanych z tym problemów psychicznych w całej społeczności Miasta Szczecina, potrzeba wsparcia osób w kryzysie psychicznym będzie w roku 2021 dramatycznie rosła.

Osoby z niepełnosprawnością od lat stanowią grupę silnie zagrożoną wykluczeniem społecznym, biedą i ubóstwem. Zarówno pod względem wskaźników obiektywnych (zróżnicowanie czy wysokość dochodów, wyposażenie gospodarstwa, dostęp do edukacji, terapii, pracy), jak pod względem wskaźników deklaratywnych (np. ocena sytuacji materialnej). Patrząc na życie ON przez pryzmat wskaźników syntetyzujących informacje na temat jakości życia w różnych obszarach należy stwierdzić, że sytuacja nie jest dobra. Globalny wskaźnik jakości życia będący uśrednioną wartością wskaźników cząstkowych przyjął wartość 38,5 pkt na możliwe 100. Wskaźnik jakości życia ON w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną oraz chorobami psychicznymi jest na poziomie 24. Istniejące podmioty integracji społ. ukierunkowane są na trwałe utrzymanie osób w jednostkach (WTZ, ZAZ, ŚDS).Wiele badań wskazuje na problem z dotarciem z informacją na temat dostępnego wsparcia i uprawnień ON w zakresie rehabilitacji, edukacji i rynku pracy. co jest efektem braku systemowej pomocy rodzinie osób z niepełnosprawnościami w integracji społ. (diagnoza systemu wsparcia społecznego osób z zaburzeniami psychicznymi w ramach służb pomocy i integracji społecznej na Mazowszu, 2011; Sochańska i in., 2015). Problemy te wynikają m.in. z rozdzielenia kompetencji w zakresie ochrony zdrowia i orzecznictwa od działań pomocowych, a tych ostatnich od aktywizacji zaw. W rezultacie działania kierowane do osób niepełnosprawnościami nie mają charakteru kompleksowego, nie są zindywidualizowane w stopniu satysfakcjonującym, co ogranicza integrację społ. i zaw. Najczęściej sytuacja danej osoby wymaga likwidacji łącznie kilku barier czy problemów, by codzienne życie zmieniło się w istotny sposób. Ponadto część pomocy może być marnowana wskutek braku ciągłości wsparcia, istniejące rozwiązania nie zapewniają stabilności w perspektywie długookresowej. System wsparcia ON w Polsce jest przez swoich klientów oceniany neutralnie lub źle. Jedynie 13% badanych wyraziło pozytywną opinię na jego temat. Najliczniejsze jest grono osób z niepełnosprawnościami, które o systemie nie wypowiadają się ani dobrze, ani źle (43%), niewiele niższy jest odsetek respondentów krytycznych wobec systemu (38%). dla 6% badanych, szczególnie osób z niepełnosprawnością intelektualną (15%) oraz osób z niepełnosprawnością psychiczną (12%) ważne okazały się działania nakierowane na włączenie, integrację ze społeczeństwem, jak np. różne akcje informacyjno-promocyjne kształtujące dobre nastawienie społ. do OzN: życzliwość, wyrozumiałość, akceptację, kontakty z innymi ludźmi, gronem przyjaciół, rówieśników. Wsparcie w zakresie aktywizacji zaw. powinno dotyczyć pobudzania motywacji osób z niepełnosprawnością do podjęcia zatrudnienia, pomoc na etapie poszukiwania pracy, jej utrzymania oraz podnoszenia kompetencji zawodowych. Przyjmuje się, że praca zawodowa jest istotnym składnikiem sukcesu integracji społecznej (badanie potrzeb o osób z niepełnosprawnością PFRON 2017).Choć dla osób z niepełnosprawnością dostępny jest szereg instrumentów wsparcia w podjęciu zatrudnienia, wskaźniki zatrudnienia i aktywności zawodowej tej grupy pozostają na niskim poziomie. według danych z Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności wskaźnik zatrudnienia w IV kwartale 2016 roku wśród osób z niepełnosprawnością. wynosił 14,1%, współczynnik aktywności zawodowej 15,7%.

Z doświadczeń z realizacji wsparcia przez „4C Centrum Ekonomii Społecznej” sp. z o.o. non-profit i Fundacji Pod Aniołem w ramach Kooperatywy Łaźnia dla osób z niepełnosprawnościami i z zaburzeniami psychicznymi (łącznie około 400 uczestników w ostatnich 6 latach) wynika, że kluczową potrzebą jest zapewnienie wieloletniego, zróżnicowanego i zindywidualizowanego wsparcia, ukierunkowanego na proces zmiany wewnętrznej i zewnętrznej uczestnika i realizowanego w bezpiecznym i przyjaznym miejscu. Ważne też jest, by procesy reintegracyjne odbywały się w miejscu otwartym na bardzo różne grupy społeczne i nie zamykały osób z w trudnej sytuacji życiowej, zdrowotnej lub zawodowej w kręgu osób z podobnymi lub tożsamymi problemami i dawały szansę na interakcję społeczną jak najbardziej zbliżoną do funkcjonowania w codziennym życiu społeczności lokalnej. Działania realizowane w CIS ŁAŹNIA, komplementarne do działań Kawiarni Społecznej ŁAŹNIA, KIS „Pod Aniołem” i innych działań podejmowanych w Łaźni, pozwalają na realizację kompleksowego i długotrwałego wsparcia dla tej grupy osób w kryzysie psychicznym, często „niewidocznych” dla istniejącego systemu pomocy społecznej i nie objętych dotąd wsparciem MOPR. Będzie to także komplementarne do działań Centrum Integracji Społecznej „SOS”, prowadzonego przez Stowarzyszenie „SOS dla Rodziny”, który obejmuje swym działaniem bardzo różne grupy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, często osoby długotrwale korzystające z pomocy społecznej w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie.

2. Koncepcja naboru beneficjentów , tryb wyłaniania uczestników, zasady rekrutacji, planowana liczba odbiorców.

Program Centrum skierowany jest do wszystkich osób, które podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym. W szczególności chcemy oferować wsparcie osobom z niepełnosprawnościami oraz po kryzysie psychicznym. Są to osoby, które potrzebują specjalistycznego wsparcia aby w pełni móc realizować się zawodowo oraz korzystać z życia społecznego. Chcemy dotrzeć do osób, które często są ignorowane i dyskryminowane nie tylko na rynku pracy, ale również we wszelkich aktywnościach społecznych.

Odbiorców wsparcia będziemy rekrutować dzięki ścisłej współpracy z kluczowymi interesariuszami procesu wsparcia osób z niepełnosprawnością i problemami psychicznymi, m.in. takimi jak: MOPR, ŚDŚ, Ośrodku Wsparcia dla Dzieci, Młodzieży i Dorosłych w Szczecinie, Polskim Stowarzyszeniu Na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Szczecinie, Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom i Młodzieży Niepełnosprawnej Ruchowo „Tęcza”, Stowarzyszeniu Pomocy w Rozwoju Społecznym i Zawodowym Osób Niepełnosprawnych, Domu Pomocy Społecznej przy ul. Broniewskiego, Katedrze i Klinice Psychiatrii PUM, Centrum Psychiatrycznym przy ul. Żołnierskiej, Stowarzyszeniu Rodzin i Przyjaciół Osób Mniejszych Szans „Więź”, Szczecińskie Centrum Profilaktyki Uzależnień, Powiatowy Urząd Pracy, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Szczecinie, Poradnie psychologiczno–pedagogiczne, Wydział Oświaty Urzędu Miasta Szczecin, Wydział Spraw Społecznych Urzędu Miasta Szczecin. Bardzo ważnym partnerem będzie Powiatowy Zespół Orzekania o Niepełnosprawności i jednostki świadczące różne formy opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień w Szczecinie

Rekrutacja:
Etap I – osoba zainteresowana uczestnictwem w Centrum Integracji Społecznej zgłaszająca się indywidualnie lub skierowana przez instytucję przechodzi rozmowę kwalifikacyjną.
Etap II – w przypadku pozytywnego przejścia rozmowy kwalifikacyjnej kandydat wypełnia wniosek o zakwalifikowanie do uczestnictwa w zajęciach Centrum, wniosek ten podlega zaopiniowaniu przez pracownika socjalnego MOPR właściwego dla miejsca zamieszkania lub pobytu osoby kierowanej do uczestnictwa, na podstawie opinii pracownika socjalnego upoważniona osoba w MOPR wyraża bądź nie wyraża zgody na uczestnictwo.
Etap III – Każdy uczestnik przed rozpoczęciem zajęć jest kierowany przez pracownika socjalnego do lekarza medycyny pracy celem otrzymania zdolności do pracy oraz odbywa szkolenie z zakresu BHP. Rekrutacja uczestników Centrum ma charakter ciągły. W przypadku braku miejsca w Centrum tworzona jest lista rezerwowa. Na etapie rekrutacji do Centrum, a także w trakcie udziału w programie, dokonuje się analizy predyspozycji zawodowych uczestnika, oceny posiadanych zasobów. Określa się mocne obszary i te wymagające wzmocnienia. Każdy uczestnik uzyskuje wsparcie z zakresu reintegracji społecznej i zawodowej dostosowane do jego potrzeb i możliwości.

Dla każdego uczestnika sporządza się dokumentację zawierającą:

  • Formularz danych osobowych wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby procesu rekrutacji i udziału w programie Centrum;
  • Oświadczenie pracownika do celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT 2);
  • Pozytywnie zaopiniowany wniosek do uczestnictwa z właściwego Rejonu MOPR wraz z opinią,
  • Indywidualny Program Zatrudnienia Socjalnego (IPZS);
  • Kartę rozmowy diagnostycznej
  • Zaświadczenie lekarskie o zdolności do podjęcia pracy;
  • Karta szkolenia BHP;
  • Inne dokumenty dotyczące dalszej realizacji programu.

Na etapie rekrutacji do Centrum, a także w trakcie udziału w programie, dokonuje się analizy predyspozycji zawodowych uczestnika, oceny posiadanych zasobów. Określa się mocne obszary i te wymagające wzmocnienia. Każdy uczestnik uzyskuje wsparcie z zakresu reintegracji społecznej i zawodowej dostosowane do jego potrzeb i możliwości.

Planowana średnia miesięczna liczba uczestników w ciągu 11 miesięcy : 15 osób (średnio 11 osób przez 10 miesięcy i 10 osób w ostatnim miesiącu), – mieszkańców Gminy Miasto Szczecin. W związku z prowadzeniem rekrutacji ciągłej przez cały rok działalności, przewidujemy, że rocznie Centrum obejmie programem reintegracji około 15 osób – spełniających powyższe kryteria ustawy o zatrudnieniu socjalnym. Założenie jest oparte na doświadczeniu wnioskodawcy w latach 2021-2023.

3. Opis planowanych działań wraz z uzasadnieniem potrzeby ich realizacji.

Działanie 1 – Reintegracja społeczna – w ramach zadania publicznego organizacja 24 godzin zajęć animacyjnych, terapeutycznych, grup wsparcia, grup samopomocowych – 4 godzinne spotkania, z osobami spoza podstawowej kadry CIS, wspomagają kluczowe procesy odbudowywania więzi społecznych i są pomocne w monitorowaniu prawidłowego przebiegu procesów aktywizacji społecznej w CIS. Pozostałe działania CIS dot. reintegracji społecznej, realizowane będą ze środków własnych poza umową dot. realizacji zadania publicznego.

Działanie 2 – Reintegracja zawodowa – organizacja i przeprowadzenie 110 godzin zajęć spoza podstawowej kadry CIS: (warsztaty i szkolenia gastronomiczne, warsztaty i szkolenia dot. Obsługi specjalistycznego sprzętu i oprogramowania w pracowni biurowej i pracowni – warsztacie), pozwala uczestnikom CIS na zdobycie dodatkowych kompetencji i lepsze, sprawniejsze funkcjonowanie w pracowniach zawodowych i na przyszłych stanowiskach pracy. Pozostałe działania CIS dot. reintegracji zawodowej, realizowane będą ze środków własnych poza umową dot. realizacji zadania publicznego.

Działanie 3 – Aktywizacja społeczna i zawodowa w CIS – forma wsparcia uczestników CIS W ramach zadania publicznego przewidujemy przede wszystkim wykazanie pracy socjalnej jako wkładu osobowego w wymiarze 110 godzin oraz zajęć zawodowych w wymiarze 110 godzin.

Aktywizacja społeczna realizowana będzie przede wszystkim ze środków własnych poza umową dot. realizacji zadania publicznego – prowadzona przez specjalistów ds. reintegracji społecznej zatrudnionych w CIS: pracownika socjalnego, psychologa, psychoterapeutę, animatora – obejmuje zarówno grupowe formy wsparcia: warsztaty umiejętności społecznych, warsztaty zwiększające kompetencje społeczne i zawodowe, spotkania ze specjalistami, warsztaty aktywnego poruszania się po rynku pracy, jak i konsultacje indywidualne: wsparcie psychologiczne, coaching, poradnictwo życiowe, doradztwo zawodowe. W ramach CIS będą też realizowane dodatkowe formy wsparcia: spotkania społeczności CIS, organizacja spotkań integracyjnych dla uczestników i ich rodzin, pracowników, społeczności lokalnej oraz organizacji działających na rzecz pomocy osobom wykluczonym społecznie, spotkania okolicznościowe – święta. Wskazane działania są niezbędne, by wspomagać uczestników w trudnym dla nich procesie zmiany, jak i minimalizować wpływ niekorzystnych czynników psychologicznych i społecznych na ten proces.

Aktywizacja zawodowa realizowana będzie przede wszystkim ze środków własnych poza umową dot. realizacji zadania publicznego (zajęcia praktyczne): mające na celu głównie wsparcie zdolności do nawiązywania relacji pracowniczych i ustrukturalizowanie czasu w sytuacjach społecznych uczestników, możliwość zdobycia umiejętności wejścia i funkcjonowania w nowym miejscu pracy w „rodzinę pracowniczą”. Dla grupy docelowej CIS ŁAŹNIA (osoby z niepełnosprawnością, osoby z zaburzeniami psychicznymi, osoby w kryzysie) obniżony poziom tych właśnie kompetencji, wynikający często z sytuacji zdrowotnej uczestnika, z historii choroby, z dramatycznej zmiany dotychczasowej sytuacji społecznej i zawodowej, jest przeszkodą w ponownym podjęciu pracy. Dlatego aktywizacja zawodowa w CIS ŁAŹNIA nie jest ukierunkowana na zdobycie kwalifikacji zawodowych, ponieważ uczestnicy często formalnie je już posiadają, ale na proces funkcjonowania w środowisku pracy (w indywidualnych przypadkach uczestnicy dzięki zaangażowaniu CIS we współpracę z PUP i organizacjami pozarządowymi, będą podnosić i zdobywać kwalifikacje w podmiotach zewnętrznych).

W CIS ŁAŹNIA funkcjonują następujące grupy, które pomagają zdobyć uczestnikom podstawowe kompetencje na poniższych stanowiskach:

  • Grupa gastronomiczno-kawiarniana: pomocnik kucharza, kucharz, pomocnik cukiernika, kelner, barista, pomocnik przy organizacji eventów, spotkań, wydarzeń okolicznościowych.
  • Grupa ogólnobudowlano-stolarska: konserwator, magazynier, pracownik działu produkcji.
  • Grupa biurowo-administracyjna: pracownik biurowy, pracownik administracji, pracownik działu marketingu, recepcjonista.

Miejsce realizacji zadania
14/15 w Szczecinie. Jest to miejsce dostosowane do działań reintegracyjnych, posiada 3 pracownie zawodowe (gastronomiczna, biurowa, warsztat . Jest to przestrzeń dostosowana do zajęć reintegracyjnych, zarówno zawodowych jak i społecznych (oprócz pomieszczeń na potrzeby pracowni posiada salę do spotkań indywidualnych, salę szkoleniową i pokój socjalny dla uczestników i pracowników CIS.

Grupa docelowa
Odbiorcy wsparcia: 15 osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z Gminy Miasta Szczecin. Zgodnie z ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym zaliczamy do tej grupy:

  • bezdomnych realizujących indywidualny program wychodzenia z bezdomności, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,
  • uzależnionych od alkoholu,
  • uzależnionych od narkotyków lub innych środków odurzających,
  • chorych psychicznie, w rozumieniu przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,
  • długotrwale bezrobotnych w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
  • zwalnianych z zakładów karnych, mających trudności w integracji ze środowiskiem, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,
  • uchodźców realizujących indywidualny program integracji, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,
  • osoby niepełnosprawne, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
  • wszystkich, którzy podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym.
Kluczową i priorytetową grupą dla CIS Łaźnia są osoby z niepełnosprawnością, w tym głównie osoby z zaburzeniami i chorobami psychicznymi.

Sposób rozwiązywania problemów/zaspokajania potrzeb grupy docelowej
Na problemy i potrzeby grupy docelowej będą odpowiadać usługi CIS i realizacja reintegracji zawodowej i społecznej przez:

  • kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu;
  • nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych;
  • naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą;
  • uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi,
  • podnoszenie efektywności działań Centrum w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej poprzez stosowanie różnych form aktywności prowadzących do poprawienia warunków życiowych uczestników Centrum i ich rodzin
  • motywowanie do zmiany sposobu życia, poprzez wskazywanie pozytywnych przykładów życia w społeczeństwie, kształtowanie społecznie akceptowanych postaw społecznych i monitorowanie losów uczestników.

Dodatkowo, ze względu na specyfikę zakładanego głównego odbiorcy wsparcia (osoby z problemami psychicznymi), działania CIS będą uzupełniane przez usługi towarzyszące (Kawiarnia Społeczna, KIS, Centrum Pracy), realizowane w tym samym miejscu. Pozwoli to elastycznie i indywidualnie reagować na potrzeby uczestników z niepełnosprawnościami, na typową dla osób w kryzysie niestabilność i potrzebę bezpieczeństwa.

Komplementarność z innymi działaniami podejmowanymi przez organizację lub inne podmioty)
„4C Centrum Ekonomii Społecznej” sp. z o.o. non profit w 2024 r. wspólnie z Fundacją Pod Aniołem w ramach Kooperatywy Łaźnia będzie oferować osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym następującą ścieżkę wsparcia:

  1. Centrum Pracy – Kawiarnia Społeczna, Pracownia E-commerce i Społeczna Agencja Zatrudnienia – przyjazne i otwarte miejsce spotkań dla osób doświadczających trudności w funkcjonowaniu we wspólnocie, z niepełnosprawnościami, po kryzysach psychicznych. Jest to przestrzeń dla niezobowiązujących spotkań, zapoznania się z działalnością, narzędziami wsparcia jakie oferuje „4C Centrum Ekonomii Społecznej” sp. z o.o. non profit i Fundacja Pod Aniołem (działa od 2015 r., Centrum Pracy od 2018). Głównymi założeniami tego miejsca jest tworzenie warunków, w których osoby zagrożone wykluczeniem społecznym (głównie osoby z niepełnosprawnością) będą mogły nabyć nowe kompetencje społeczne i zawodowe, nawiązać relacje koleżeńskie oraz zaplanować swoją dalszą ścieżkę rozwoju zawodowego pod okiem specjalistów.

  2. Klub Integracji Społecznej „Pod Aniołem” (podmiot prowadzący – Fundacja Pod Aniołem) – doświadczenie pokazało, że nie wszystkie osoby są gotowe na podjęcie działań w ramach reintegracji zawodowej. Potrzebują one wzmocnienia społecznego, wsparcia specjalistycznego (np. psycholog, pracownik socjalny, doradca życiowy, prawnik itp.). Wzmocnienie poczucia własnej wartości, kompetencji miękkich oraz uregulowanie sytuacji socjalno-bytowej często jest niezbędnym warunkiem do rozpoczęcia działań z zakresu reintegracji zawodowej. Uczestnictwo w Klubie Integracji Społecznej umożliwia wstępne rozeznanie potrzeb uczestnika, przygotowanie indywidualnej ścieżki reintegracji, udzielanie wsparcia (indywidualnego oraz grupowego). Celem jest wzmocnienie uczestników na tyle, aby byli w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku pracy. Dla części może być to forma wsparcia niewystarczająca, stąd uruchomienie Centrum Integracji Społecznej.

  3. Centrum Integracji Społecznej „Łaźnia” (podmiot prowadzący – 4C CES) – jako kontynuacja i jednocześnie uzupełnienie działań KIS. Umożliwia pogłębiony proces reintegracji społecznej i zawodowej. Uczestnictwo w CIS przez 12 miesięcy daje szansę na skorzystanie przez uczestników z pełnego procesu reintegracyjnego. Wsparcie udzielane jest dwutorowo. Z jednej strony uczestnik ma możliwość aktywizacji społecznej, nawiązaniu nowych relacji, otrzymania wsparcia grupy oraz korzystania z wsparcia specjalistycznego. Równolegle bierze udział w zajęciach z reintegracji zawodowej, gdzie pod okiem instruktora zawodu wzmacnia kompetencje zawodowe. Połączenie tych dwóch ścieżek zwiększa szansę na osiągnięcie celu jakim jest znalezienie zatrudnienia na otwartym rynku pracy. CIS jest kontynuacją projektów realizowanych przez „4C Centrum Ekonomii Społecznej” sp. z o.o. non profit skupiających się na reintegracji osób wykluczonych społecznie.

Powyżej zaprezentowana ścieżka prezentuje kroki wsparcia, z których może skorzystać osoba zagrożona wykluczeniem społecznym. Nie jest ona sztywnym narzędziem. Ważne jest to, aby program reintegracji stworzony był dla każdego indywidualnie, w oparciu o jego potrzeby i możliwości. Zdajemy sobie sprawę, że są osoby, które mogą potrzebować więcej czasu na wzmocnienie swoich kompetencji i umiejętności, są osoby, które szybciej przejdą cykl wsparcia a są też tacy uczestnicy, którzy nie będą w stanie być samodzielnym pracownikiem na otwartym rynku pracy.

Uczestnicy CIS będą mogli korzystać dodatkowo z ww. wsparcia, z innych, dodatkowych projektów realizowanych w ramach 4C CES i Kooperatywy Łaźnia oraz posiadanych zasobów rzeczowych, osobowych i instytucjonalnych 4C CES i Kooperatywy Łaźnia.